Ga naar hoofdinhoud

De sociale kant van ESG-wetgeving: de klant is nog steeds koning

Het is maar goed dat er nog altijd klanten zijn die ons in staat stellen de salarissen te betalen. Dat klanten belangrijk zijn is logisch. Het zijn de mensen waar je je bestaansrecht aan ontleent. Dat besef is ook tot de regelmakers van de Europese Commissie doorgedrongen. Als je duurzaam, sociaal en verantwoord wilt werken ontkom je er niet aan de klant dezelfde belangrijke positie te geven als de positie die alle klantgerichtheidgoeroes al jaren bepleiten.

Vreemd

In die zin is het wel vreemd dat de consument of eindgebruiker in de rapportagerichtlijnen over duurzaamheid pas ergens achteraan wordt genoemd. Sterker nog, de Europese rapportagerichtlijn voor de aanstaande CSRD regels stellen rapportages over klanten of eindgebruikers nog niet direct verplicht. De ‘sociale’ kant van die richtlijn rept van 4 thema’s: de eigen werknemers, de werknemers in de keten, de betrokken gemeenschappen en – jawel – als laatste de klant.

Vooral doorgaan

En dat terwijl de meeste organisaties wel het een en ander van hun klanten weten. Bijvoorbeeld door tevredenheidsonderzoeken, door gesprekken of door voortgangsoverleg. Sommige van die organisaties leggen dat vast. CRM pakketten, monitoringtools en stemmingsbarometers zijn al lang niet meer hip. Ze vormen de hartslag van iedere organisatie. Hoe mooi zou het zijn als je die kennis zou kunnen gebruiken als indicator voor je duurzaamheid?

Voorlopig niet dus. Althans, niet verplicht. Toch is ons advies: vooral doorgaan met je klantonderzoek, enquêtes, vragenlijsten, polls, vastlegging en analyse. Er komt een dag dat zelfs de overheid daar iets over wil weten.

Voor bestuurders en ondernemers maakt dat overigens niets uit. Daar is nog steeds de klant koning.

Contact

Wil jij ook stappen zetten op weg naar een (meer) duurzame bedrijfsvoering? Of heb je specifieke vragen naar aanleiding van dit artikel? Bel ons of mail ons voor een vrijblijvend gesprek. Wij zijn tijdens kantoortijden telefonisch bereikbaar op 088 24 000 04. Ons emailadres is info@impactcirculair.nl.

Back To Top