De sociale kant van ESG-wetgeving: tevreden medewerkers zijn productiever
We beginnen vandaag eens met het intrappen van een open deur. Jazeker, dat deden we al eerder over het belang van klanten voor een organisatie. Deze keer echter, gaat het over het belang van tevreden medewerkers.
Tevreden medewerker belangrijk
In de sociale paragraaf van de rapportagerichtlijn over duurzaamheid staan 4 thema’s: de eigen werknemers, de werknemers in de keten, de betrokken gemeenschappen en als laatste de klant. In een vorige blog verbaasden wij ons erover dat de klant nog niet is opgenomen in de rapportageverplichting. Hoe anders is dat met de medewerker!
Het sociaal karakter van een organisatie komt met name tot uiting in de manier waarop met mensen wordt omgegaan. Klanten, stakeholders, belangengroepen, medewerkers in de keten en de eigen medewerkers bepalen met elkaar de sociale waarde van de organisatie. Het is met name die eigen medewerker die terugkomt in de eerste versie van de rapportageverplichtingen die beschreven is in de rapportagerichtlijn over duurzaamheid.
Verschillende elementen
Houd er rekening mee dat onderwerpen als ‘gelijke kansen’, ‘diversiteit en inclusie’, ‘veiligheid en gezondheid’, ‘betrokkenheid en tevredenheid’, ‘beloningsbeleid’, ‘persoonlijke ontwikkeling’ en ‘werknemersrechten’ allemaal terugkomen in één of andere vorm. Over veel van die onderwerpen wordt al gerapporteerd, via bijvoorbeeld de NFRD of de verplichte RI&E voor bedrijven.
Contact
Wil jij ook stappen zetten op weg naar een (meer) duurzame bedrijfsvoering? Of heb je specifieke vragen naar aanleiding van dit artikel? Bel ons of mail ons voor een vrijblijvend gesprek. Wij zijn tijdens kantoortijden telefonisch bereikbaar op 088 24 000 04. Ons emailadres is info@impactcirculair.nl.