Ga naar hoofdinhoud

Geef je product een label

Er zijn ontelbaar veel labels die je aan een product kunt geven. Veel ervan zijn het gevolg van Europese regelgeving. Het CE-certificaat is een bekend voorbeeld. Diezelfde wetgevende macht, Europa, is ook de bedenker van de Europese regels over ESG. ESG staat voor Environment, Social en Governance. Het zal je niet verbazen dat zoiets zelfs op productniveau tot labels kan leiden. Een LCA-certificaat is er een voorbeeld van. LCA staat voor Life Cycle Assessment, wat betekent dat de milieueffecten over de gehele levenscyclus van het product vastgelegd zijn.

wat zit erin?

LCA analyseert onder andere de uitstoot van broeikasgassen, het gebruik van natuurlijke hulpbronnen, de vervuiling van het water en de bodem en de impact op de biodiversiteit. Het resultaat van een LCA is een uitgebreid document met de milieueffecten van het product op basis van de samenstelling en het eventuele hergebruik. Daarmee kunnen organisaties beter beslissingen nemen over de inzet van producten en grondstoffen. Beter dan wanneer dat alleen vanuit financieel perspectief zou gebeuren. En dat is precies één van de gedachten achter de Green Deal: de waarde van een bedrijf kun je niet alleen in financieel, maar ook in duurzaamheidsopzicht uitdrukken.

waarom een label?

De LCA methodiek sluit goed aan bij het besluit van Europa om duurzaamheidsverslaglegging te gaan invoeren. Als de leverancier van een product een certificaat bijsluit met daarin LCA-gegevens, kan een klant betere keuzes maken. Denk bijvoorbeeld aan de afweging tussen refurbished artikelen of nieuwe voor op kantoor, maar ook aan nieuwe of gerecyclede halffabrikaten voor in de productie. Een LCA label maakt direct duidelijk wat de milieueffecten van een product zijn over de hele levenscyclus: van koop, tot gebruik en afvoer. Het stelt de koper in staat afwegingen te maken die voorheen maar zelden werden gemaakt. Móet het product echt worden vervangen? Kan ik het met wat aanpassingen misschien langer gebruiken? Of hoe verhoudt de ‘footprint’ van het nieuwe product zich ten opzichte van een gerecyclede versie?

Back To Top