Ga naar hoofdinhoud

Hoe je jezelf kunt voorbereiden op ESG-regels (4)

In de blogserie over hoe je je kunt voorbereiden op milieu- en duurzaamheidsregels vanuit Europa besteedden we vorige keer aandacht aan het opnemen van circulariteit in de doelstellingen en strategie van de organisatie. We gaan in deze blog wat dieper in op de daaropvolgende, laatste twee stappen. Vandaag: de verificatie en transparantie van de circulaire verslaggeving.

laat ESG-rapportages verifiëren

Zorg ervoor dat je de ESG-prestaties op een gestructureerde manier rapporteert aan beleggers en andere belanghebbenden. In de praktijk betekent het dat je niet alleen cijfers en prestaties meldt, maar ook hoe deze tot stand zijn gekomen. Mocht er dan nog eens iemand langskomen met verwijten over green washing dan is die discussie snel beslecht. Data is king en daarom is het de moeite waard om over alle gerapporteerde duurzaamheidsprestaties de bronnen bij te houden. Voor een claim over de reductie van CO2 bij de aanschaf van bijvoorbeeld nieuw meubilair is dan een certificaat van de leverancier(s) met daarin een beschrijving van de CO2 uitstoot in de levenscyclus handig. Zo’n certificaat (een LCA) bevat gegevens die je af kunt zetten tegen andere LCA’s zodat je direct ziet waar de verschillen zitten. Een voorbeeld van een systeem waar dat mee kan, tref je hier aan: de Footpint Data Monitor.

Een onafhankelijke derde partij zoals een accountant zet daardoor makkelijker zijn handtekening onder het duurzaamheidsverslag. Op dit moment kunnen organisaties die groene claims doen, dat in de meeste gevallen nog zonder externe controles doen. Het is echter een kwestie van tijd voordat duurzame claims ook onderbouwd moeten worden met bewijzen. Het laat zich raden hoe tijdrovend en kostbaar een externe handtekening wordt als documentatie dan uit de diepste spelonken van de organisatie moet worden opgevist.

maak ESG-prestaties transparant

Bij alle verandertrajecten is goede communicatie essentieel. Het is begrijpelijk als mensen zich verliezen in de circulaire inhoud, maar zolang er iemand in de organisatie is die de boodschap naar buiten en intern weet te vertalen is er geen man of vrouw overboord. Een praktische en snelle manier om te communiceren over een eenmaal met circulaire doelstellingen verrijkte strategie, is het werken met een communicatiematrix. Dat is een overzicht van soorten boodschappen of content, afgezet tegen doelgroepen en de kanalen waarmee die doelgroepen bereikt kunnen worden. Soorten boodschappen? Jazeker, je kunt dezelfde content over circulaire mijlpalen op verschillende manieren vormgeven. Bijvoorbeeld omdat je interactie zoekt en vraagt om reacties. Dan mag de boodschap inhoudelijk gelijk zijn aan bijvoorbeeld een update aan de aandeelhouders, de stijl is meer prikkelend en bedoeld om mensen tot actie aan te zetten. Het kanaal tenslotte, kies je op basis van de soort content (bedoeld voor interactie of niet) én de doelgroep (zitten mijn volgers op LinkedIn of YouTube?).

Dit waren de laatste twee stappen in de reeks over hoe je je kunt voorbereiden op de aanstaande Europese regels over duurzaamheidsverslaglegging. Door deze stappen te nemen, ben je beter voorbereid op de nieuwe wetgeving en kun je laten zien dat je je verantwoordelijk voelt voor het ESG-beleid. Wil je direct aan de slag met duurzaamheid in je organisatie? Bel of mail ons: 088-240 00 04 / info@impactcirculair.nl.

Back To Top