Ga naar hoofdinhoud

Hoe je jezelf kunt voorbereiden op ESG-regels (3)

In de blogserie over hoe je je kunt voorbereiden op milieu- en duurzaamheidsregels vanuit Europa besteedden we vorige keer aandacht aan het inventariseren van je ESG-prestaties. We gaan nu wat dieper in op de tweede en derde stap van de eerder geïntroduceerde 5 stappen. Vandaag: het opnemen van circulariteit in doelstellingen en strategie.

integreer circulariteit in je doelen en strategie

Laten zien hoe je circulariteit integreert in je bedrijfsstrategie is een mes dat aan twee kanten snijdt. Je leert te werken met nieuwe rapportagerichtlijnen en tegelijkertijd positioneer je jezelf als duurzame organisatie. De grootste uitdaging is het opnemen van circulaire doelstellingen in de plannen van je organisatie. Je loopt daarbij al snel tegen hele algemene vraagstukken aan als ‘wat is ons bestaansrecht?’, ‘wat zijn onze kerncompetenties’ en ‘hoe ziet onze (concurrentie-)omgeving er uit?’. Met het stellen van die vragen stel je ook het traditionele, lineaire perspectief op de bedrijfsvoering ter discussie. Het opnemen van circulaire doelen leidt automatisch tot de vraag ‘hoe gaan we dat dan realiseren?’. Het antwoord op die vraag heet de strategie. In de meest ideale vorm beschrijft het de manier waarop nieuwe, circulaire doelstellingen samengaan met bestaande en bewezen werkwijzen.

externe specialist

Voor deze stap raden we de inzet aan van een externe partner of circulaire specialist. Die heeft geen historische ballast en kan samen met de interne aanjager alle uitdagingen en circulaire vraagstukken vooraf identificeren en agenderen. Belangrijk is dat alle informatie over de bestaande doelstellingen, KPI’s, marktanalyses en/of visiedocumenten beschikbaar en compleet is voordat je je waagt aan het bedenken van circulaire doelstellingen bij een al bestaande, lineaire strategie. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat iedereen laaiend enthousiast is over ambitieuze doelen en een slimme strategie om er vervolgens achter te komen dat beide geen enkele relatie hebben met de praktijk van alledag.

specifieker is beter

In de meest eenvoudige vorm kan een doelstelling iets zijn als ‘we gaan x% minder uitstoten’ of ‘we gaan in periode XYZ x% minder grondstoffen gebruiken’. Specifieker is echter wel beter. Dus ‘we gaan in de vervaardiging van onze spiraalmatrassen vóór het einde van dit jaar volledig over op veren van composiet’ is beter dan ‘we gaan andere materialen gebruiken voor onze producten’. Heb je in een eerder stadium al een inventarisatie gemaakt van je circulariteit dan zouden het vaststellen van doelen en een circulaire strategie geen ingewikkelde opgave moeten zijn. Moet dat nog gebeuren? Kijk dan even hier: circulaire impact scan. In een periode van één week heb je dan duidelijkheid over waar je staat met je organisatie, samen met een aantal aanbevelingen voor vervolgstappen. Je kunt hier alvast een miniscan proberen van 9 vragen. De volledige scan telt meer dan 120 vragen en omvat alle pijlers van de circulaire economie.

Door de vijf stappen naar een duurzame bedrijfsvoering te zetten, ben je beter voorbereid op de nieuwe ESG-wetgeving en kun je laten zien dat je je verantwoordelijkheid neemt. In een volgend artikel gaan we wat dieper in op de volgende van de vijf stappen: externe controle van je rapportage. Wil je alvast aan de slag met duurzaamheid in je organisatie? Bel of mail ons: 088-240 00 04 / info@impactcirculair.nl.

Back To Top